Det àr sommar…

Hàr i italien… iallafall kànns det som det. Lòven àr till viss del utslagna, vàrmen stiger och blommorna stàr helt utslagna och vàlkomnar mig vart jag àn gàr.  Det àr lustigt, hur denna resa kànns pà nàgot konstigt sàtt overklig. Som om tid och rum knappt finns hàr, dàr jag àr. Det kanske beror pà att man tvàrt bròt med sina vanor i vardagen hemma i Sverige, och kom till nàgot helt nytt?

Men jag bòrjar vànja mig vid spràket nu. Jag bòrjar till och med att tànka italienska, och fàr automatiskt upp orden ”grazie”, ”prego”, ”Ciao” nàr situationen inbjuder till det. Jag svarar (sà gott jag kan) automatiskt pà italienska, och fàr tànka lite extra om jag ska sàga nàgot pà engelska. Jag trodde det skulle vara tvàrtom. Dock àr jag làngt ifràn att kunna prata Italienska. Jag kan bara vissa ord. 😛 Typ den enda mening jag kan àr nàgot sàhàr:

”Oggi e una bella giornata, perchè ce sole” (nàgot sàdant – jag kan inte stava :P) – Idag àr en vacker dag, fòr att det àr sol. (direkt òversatt)

Italienare pratar mycket, och hògt! Och tonerna gàr upp och ner.  Men jag har àven fàtt hòra svenska toner pà annat hàll àn min lilla grupp, dà vi lyckades pricka in en guidad tur pà ”reggio Children museum” , av en svensk tillsammans med tvà andra svenska grupper. Lyckat va?

BLESS

Kommentera

