Bakdag – Morotskaka

Här kommer bakdagen, del två – Morotskaka. Ända sedan min klasskompis åt en köpt morotskaka från skolans cafeteria i våras har jag velat baka en. Och nu blev det av!

Vi hittade inte receptet mamma brukade baka, så jag gick in på internet och sökte lite. Jag hittade ett jättebra recept. Kakan blev jättegod, och det var lätt att följa. Dock när jag läste kommentarerna så var det receptet riktat mot att göra kakan i sockerkaksform, och inte bakplåt, som jag ville ha. Därför hade många gjort dubbelsats för att få smeten att räcka, vilket jag också gjorde. Resultatet blev supersmarrigt!

Jag tänkte dela med mig av receptet. :) Jag skriver receptet som original (alltså – en sats).

Ingredienser

2 ägg

50 g smör

2 dl socker

2 dl vetemjöl

3 dl finrivna morötter

1 tsk kanel

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

1 tsk vaniljsocker

 

Gör såhär:

  1. Blanda mjöl, kanel, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker.
  2. Vispa ihop smör och socker till en luftig smet. Blanda sedan i äggen och de torra varorna. När detta är väl blandat rör du ned de rivna morötterna.
  3. Smörj ett bakplåtspapper i en ugnsform. Häll i smeten och grädda i 175 grader, 25-30 minuter.
  4. Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper och låt den svalna.

Ostkrämen

75 g smör

3 dl florsocker

100 g philadelphiaost

1,5 tsk vaniljsocker

 

Gör såhär: Vispa alla ingredienser till en ”fluffig” smet. Bred sedan ut ostkrämen på den väl avsvalnade kakan. Om ni vill, låt den färdiga kakan stå i kylen en halvtimme.

 

Resultatet blev som sagt fin fint. Jag är nöjd och vill definitivt göra detta igen.🙂 Om ni också vill göra i ugnsform som jag med detta recept, gör som sagt dubbelsats. På ostkrämen gjorde jag dock endast 1,5 sats.

BLESS

 

Kommentera

