Work completed

Som ni ser har jag bakat. Tycker det blir roligare för varje gång jag gör det. Denna gång var det muffins som mina känslor utropade, och efter lite övertalning (lite) gav jag efter. Men som vanligt (nu för tiden) gjorde jag två olika sorter för jag inte kunde bestämma mig. Känslorna (åter igen) uttryckte sin vilja att genomföra båda recepten, och jag orkade inget annat än att låta den få som de vill. Kanske inte så bra i alla situationer men idag när jag är ledig får det gå.

Den första muffins sorten kallades ”Havre muffins”. Det var ett ytters udda recept där det enda man använde var socker, havregryn, smör och sirap. Eftersom det bara var de ingredienserna och inget mjöl, etc,  gjorde att det inte riktigt blir sådär fluffig sockerkaks liknande muffinsdeg utan … något annat konstigt. -> Vet inte riktigt vad. Men när de var helt ny uttagna från ugnen, var de väldigt goda och hade sådär härligt tuggmotstånd som jag gillar i alla fall. Dock var de väldigt saftiga, nästintill blöta. Jag tror tanken är att de ska få svalna och stelna till sig lite innan man äter dem. Vi får la se hur de smakar sen då.

Nästa muffins var vanliga vaniljmuffins, men jag gjorde maräng liknande smet för att göra det till cupcakes. Det var första gången som jag har gjort sådant så det var väldigt roligt.  Först gjorde jag en speciell maräng smet, sedan hällde jag i lite jordgubbs sylt för att få lite jordgubbs smak på det hela (och färgen!). Sedan använde jag en kakspriter (Hemma fruns ultimata vapen) för att få till smetens mönster.

Efter lite Tuttifrutti strössel och gelehallon var mina muffins klara.

BLESS

One comment

Kommentera

