Spandauer

Äntligen en ledig dag igen! Den senaste tiden har det pågått jobb och Augustifestival (som var fantastisk), men nu är det ledigt en dag innan skolan börjar imorgon. Tiden går fort, tredje och sista året på gymnasiet börjar imorgon. Ovanligt.

Men åter till Spandauerna – för det var det jag bakade – Spandauer. Jag visste inte ens vad det var om man bara sa namnet. Under Augustifestivalen när vi kraschlanda hos Lina för att äta mat, hade hennes bror bakat dessa Spandauer, som vi fick smaka på. När receptet vart infiskat i mitt grepp, beslöt jag mig för att baka det på måndagen (idag). Jag trodde de var simpla att baka, men när jag läste receptet kan man säga att jag bytte uppfattning. Jag tänkte dela med mig av receptet, och säga vad jag gjorde för ”fel”, osv.

Ingredienser

  • Ägg —  1 st
  • Salt —  1 krm
  • Margarin —  250 g
  • Strösocker —  1 msk
  • Kall mjölk —   2 ½ dl
  • Vetemjöl —  ca 8 ½ dl (500g)
  • Jäst —  50 g (Kan ej vara torr jäst, eftersom denna deg har kalljäsning)
Vaniljkrämen
  • Strösocker —  ½ – 1 msk
  • Vaniljsocker —   2 tsk
  • Vetemjöl —  2 msk
  • Äggula —  1 st
  • Mjölk —   2 dl
Pensling
  • Äggvita —  1 st
  • Pärlsocker


Instruktioner

1. Smula jästen i degbunken. Rör ut den med lite av mjölken. Häll sedan på resten av mjölken.

2. Rör ner salt, socker, ägg och hälften av mjölet. Arbeta degen smidig och tillsätt sedan ytterligare mjöl så att degen blir lagom fast. Arbeta den blank och smidig på bakbordet.
3. Kavla ut degen till till en rektangulär kaka (ca 30×40 cm). Skär margarinet i tunna jämna skivor. Lägg dem på 2/3 av degen. Se till att margarinet ligger en bit innanför degkanten.
4. Nu börjar det krångliga. Nu ska du vika ihop degen i tre delar. Börja med den som inte har margarin. = Vik in den biten utan margarin mot mitten (alltså inte hela vägen ut) Vik sedan den bit av deg som inte är vikt mot mitten också. Vrid sedan degen ett kvarts varv, så att den längsta sidan på degen ligger vågrät.
5. Bulta lätt och kavla ut degen på längden och tvären. När degen blivit utkavlad till ungefär samma format som den hade vid första utkavlingen, ska den åter vikas i tre delar. (På samma sätt som du vek tidigare). Låt den vila på en kall plats en stund.
6. Nu vrider du den ett kvarts varv igen (som du gjort tidigare) och kavla på nytt, och vik den som förut. Låt degen sedan ev vila på nytt.
7. Kavla ut och vik den en sista gång före utbakningen. Låt den vila kallt ännu en stund. Under tiden kan du göra vaniljkrämen.
——————————————-
  • Blanda alla ingredienserna till krämen utom vaniljsockret i en kastrull.
  •  Låt sjuda upp under omrörning.
  • Tillsätt vaniljsockret när krämen har svalnat
TIPS = Använd dessa ingredienser x2, för det räckte knappt till en sats spandauer för mig. Det blev jätte lite kräm på varje bulle.
———————————
8. Kavla ut degen till en platta, ca 40×50 cm och ca 7 mm tjock.
9. Dela den med kniv i fyrkanter, ca 7×7 cm.
10. Pensla med äggvita och häll på pärlsockret. Gör sedan en fördjupning mitt på fyrkanten där du lägger en klick
vaniljkräm i den. Jäs sedan bröden som vanligt i 20-30 min.
11. Grädda i 250-275 graders ugnsvärme 5-8 min. Låt spandauerna svalna.
TIPS
Se till att ni har tillräckligt med kräm på varje bulle, för själva brödet är inte jätte smaksatt. Det är som vinerbröd.🙂
 
 
BLESS

Kommentera

