Uppgift i Kinesiska

Nu har mina praktik veckor (i en första klass) börjat, njuter av tiden och allt jag får lära mig, samt förbereder mitt huvud för att inse att snart är tiden då jag ska åka till Kina. Det känns fantastiskt, och jag är så tacksam för den här möjligheten. Jag kan knappt berga mig för allt som jag kommer få lära mig! *Sprittel!

Här kan ni få ta del av en läxa jag har där jag ska skriva en presentation om mig och min familj, samt om någon vän.😉

Ni hao!
Wo jiào Bai Sien. Wo shíjiu suì. Wo jia you liù ge rén, bàba, mama, jiejie, liang ge gege hé wo. Wo jiejie èrshíqi suì, wo dàge èrshíwu suì hé wo gege èrshí suì. Wo xiongdìjiemèi méi you háizi. Wo jia shí ruìdianrén. Women shí Örebro rén. Wo shuo ruìdianyu, yingyu hé hanyu idiàndian. Wo xihuan ting yinyuè, kàn shu, huà huàir, shè ying hé chàng ge. Wo jingcháng chàng ge. Wo hen ài chàng ge! Yi ge gege ye xihuan chang ge hé xihuan ting yinyuè. Ta xihuan tán gang qín. Yi ge gege xihuan wánr diànao. Wo jiejie xihuan Pao bú idiàndian. Ta hen ài qí ma. Ta you liang ge ma. Wo jie jie hen congmíng. Zhè shí wo de péngyou. Ta shí wo de tongxué. Ta jiào Yang Ida. Ta shí shìba suí. Women xué hanyuxué. Ta xihuan ting liúxíng yinyuè. Ta mèi you xiongdìjiemèi. Ta jia you san ge rén. Ida de diànhuà hàoma shì: (jag skriver ej ut det jag skrev). Wo de diànhuà hàoma shì: (jag skriver ej ut det jag skrev).

(Detta var pinyin verisionen, och alla streck som ska vara över bokstäverna som beskriver tonerna har jag inte kunnat skriva för de finns inte på min dator.) Översättning:

Hej!
Mitt namn är Sara Börjesson. Jag är 19 år. I min familj är vi 6 personer, pappa, mamma, min stora syster, mina två storebröder och mig. Min stora syster är 27 år, min äldste bror 25 år och min storebror 20 år. Ingen av mina syskon har några barn. Min familj kommer från Sverige. Vi kommer från/bor i Örebro. Jag kan tala svenska, engelska och lite kinesiska. Jag tycker om att lyssna på musik, läsa, måla, fotografera och att sjunga. Jag sjunger ofta. Jag älskar att sjunga! En bror tycker också om att sjunga och att lyssna på musik. Han tycker om att spela piano. En bror tycker om att sitta vid datorn/köra dator. Min syster tycker lite om att springa. Hon älskar att rida. Hon har två hästar. Min syster är väldigt intelligent. Det här är min kompis. Hon är min klasskamrat. Hennes namn äe Ida Jernström. Vi läser kinesiska. Hon tycker om att lyssna på popmusik. Hon har inga syskon. Hennes familj består av fyra personer. Idas telefon nummer är (jag skriver ej ut det jag skrev). Mitt telefon nummer är: (jag skriver ej ut det jag skrev).

 

BLESS

Kommentera

