Julkalender 1 DECEMBER

Hellu!
Jag studerar ju till förskollärare på Universitetet, och har haft min praktik nu i slutet av hösten.
Det har varit en fantastisk tid och jag har fått så mycket under den tid jag varit där, av praktiska tips, uppmuntran, utmaningar och tankeställare som jag kommer bära med mig. Jag ville gärna ge en gåva som tack för all hjälp och för allt stöd jag fått. Då funderade jag på vad som skulle kunna bli en lämplig gåva… Efter lite tankar hit och dit, bestämde jag mig för att skriva en julkalender, som de kan om de vill, läsa för barnen till minne av mig och för att jag vet att barnen tycker om böcker. Så jag har ”skrivit en julkalender” som går under namnet ”Lusselina och Frullefrans”.

Och här kan ni få ta del av den också, om ni vill. Ni kan ju roa er med att hitta stavfel och annat trevligt😉Lusselina & Frullefrans ;

Lusselina & Frullefrans 

1 december
LusseLina och Frullefrans är två små möss som bor i en liten mysig stuga långt inne i skogen.  Det finns en sak som både Lusselina och Frullefrans älskar allra mest, nämligen julen. Åh vad de älskar julen!! Då får man pynta stugan i alla möjliga olika sorters pynt som glitter, julkulor, granar, tomtar och annat vackert. Och man får äta hur många lussebullar man vill! Frullefrans tycker att det bästa med julen är att de alltid får en julkalender med chocklad i. Chocklad nog är det bästa som någonsin uppfunnits brukar han ofta säga. Julen kommer i december, de visste både Lusselina och Frullefrans, för det hade de lärt sig i musskolan de brukar gå till. Man får öppna en lucka i julkalendern varje dag i december ända fram till julafton. Åh vad de längtade till att julen skulle komma nu. November, som kommer innan december, hade varit såå lång i år, tyckte både Lusselina och Frullefrans.

Lusselina höll på att måla en gammal stol som hade blivit så sliten och Frullefrans höll på att sticka en grytvante när de plötsligt kände den där ljuvliga doften av nybakta lussebullar dansa in i rummet.
– Sniff, Sniff, känner du doften!? Utbrast Lusselina
– Sniff, Sniff, ja… det luktar som…sniff, sniff… LUSSEBULLAR
Lusselina tappade sin målarpensel rakt ner på golvet och Frullefrans kastade garnet och pinnarna upp i luften och började genast dansa en liten glädje dans. December, är HÄR! Åh vad härligt! Frullefrans sprang till det lilla blå skåpet som han alltid brukade förvara julkalendern i.  Det var ett  hänglås på garderoben för man vill ju inte att någon ska ta ens julkalender. Frullefrans låste upp och tog fram två stycken alldeles nya julkalendrar. Plasten satt fortfarande kvar. Han kramade om dem hårt och tog ett djupt andetag.
– Aaaaaaaah, fantastiskt.

Sedan räckte han över ena kalendern till Lusselina och slet ivrigt upp plasten på sin.
De öppnade första luckan och åt snabbt upp chockladen som låg inuti. Vad synd att vi måste vänta ända till imorgon innan vi får öppna nästa lucka, tyckte Frullefrans när han lade tillbaka julkalendrarna i det lilla blå skåpet och låste. Lusselina tog glatt upp sin målarpensel och började måla på stolen igen. De hörde hur julmusik började spelas i stugan. Åh vad gott det kändes i hjärtat på dem båda två nu när december äntligen kommit. Lusselina och Frullefrans kunde knappt bärga sig tills det skulle bli andra december.

Kommentera

